We bouwen er een feestje voor! - Reisverslag uit Camberwell, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu We bouwen er een feestje voor! - Reisverslag uit Camberwell, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu

We bouwen er een feestje voor!

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 April 2014 | Australië, Camberwell

Gegroet medemensen!

Gisteren bedacht ik me al dat het alweer een poos geleden is sinds ik op het blog heb geschreven. Vandaag was ik vroeg klaar met werken, dus greep ik de kans.

Hebben jullie trouwens gehoord van het vliegtuig uit maleisie wat in de zee vlak bij Australie is neergestort, en zomaar plotseling van de rader was verdwenen? Ik heb er nog niet de afloop van gehoord maar alleen dat ze nu onderzoek uitvoeren.

Waar was ik vorige keer gebleven? Volgens mij was dat toen ik net gearriveerd was op de lavendel boerderij en dat Akane mij voor de eerste keer Melbourne heeft laten zien. Ik was toen nog niet erg wegwijs binnen Melbourne maar nu verdwaal ik er gelukkig niet meer.

Okee jongens, maak je borst maar nat want ik ga er drie weken doorheen schieten!

Maandag 7 april
Weer een normale werkdag op de lavendelboederij. Ik vertelde al dat de werkzaamheden niet erg afwisselend zijn en vaak doen we elke dag dezelfde karweitjes. Totaal niet de activiteiten wat ik oorspronkelijk had gedacht dat we op een lavendelboerderij zouden doen. Ik had gedacht dat we zouden oogsten en het land bewerken. Het bleek veel minder intensief te zijn, maar nog steeds leerzaam. Elke ochtend verwerk ik alle gedroogde lavendel met een machine. Deze machine veegt de lavendel van de takjes af en dit vangt hij op. We verzamelen alle gedroogde lavendel en stoppen dit in de teddyberen die we op dit moment druk aan het maken zijn. Ze schijnen nogal populair in Japan te zijn, en ach Japan ligt hier zo om de hoek dus lang hoeven ze niet te wachten voor hun teddy beer;P

Dinsdag 8 april
Had ik mijn meeloopdag als nanny bij een koreaans gezin. Hun lieve nanny die ze nu hebben verlaat hun snel. Zij liet mij zien welke taken ik moest doen, en vertelde me meer over de baan. Gelijk al meehelpen kinderen douchen en eten geven, etc. De jongste zoon van anderhalf jaar is wel verdraaid lastig. Toen zijn mama weg ging, moest hij al ontzettend hard huilen. En hij was nog wel bij zijn eigen vertrouwde nanny!!!
Nog erger bleek de situatie te zijn toen hun eigen nanny naar de wc moest, en het jongste kind mij aankijkt en hard begint te huilen! Ik kon niks met hem beginnen, spelen of eten geven, zodra hij me aankeek begon hij te huilen. Okee, mijn vermoeden is bevestigd. Ik moet wel een verdraaid lelijk hoofd hebben.

De oudste meid van 4 jaar was al niet veel beter. Eten uitspugen op de grond voor drie keer, en ik moest haar al meteen in de strafhoek zetten. Weg daar is het mijn goede indruk op de kinderen. Kennen koreaanse kinderen geen regels???!! Ah, nu maak ik de link. Nee, ze kennen vast geen opvoed regels want dat koreaanse jongetje in Nieuw Zeeland op de camping pakte ook de hele tijd de afstandsbediening af.

Na een vermoeide dag kom ik achter het volgende:
Het betreft 5/6 dagen per week en dan verdien ik in totaal 450 dollar. ALLEEN betreft dit niet een live in nanny positie. Dit betekend dat ik een kamer moet zoeken in Melbourne.

Morgen krijgen ze nog een meeloop nanny en dan krijg ik te horen of het wat word.

Oke, ondertussen gaat mijn zoektocht naar een baan verder. En ik heb er nog een andere zoektocht bij. Ik heb me opgegeven bij een kamervereniging en ga allemaal kamers bezoeken in omgeving Melbourne.

10 april
Vandaag ben ik op bezoek geweest bij een kamer in een suburb van Melbourne. Het was een aardige pakinese meneer (Ik heb het hem wel met al die culturen zeg) die mij rondleid door zijn eigen huis. Alles is schoon, er wonen nog twee andere meiden die hier in omgeving studeren en hij heeft nog een kamertje vrij. 185 dollar op weekbasis, en alles inclusief (gas, elektra, wifi, water). Klinkt goed, alleen de borg is nogal een bedrag. 500 dollar, en als Meneer hiermee vandoor gaat vind ik dit veel geld om de gok te nemen. Dus besluit ik om nog even verder te kijken naar andere kamers.

12 april
Omdat je een Wwoofer bent werk je 7 dagen per week 4,5 uurtjes voor je accomodatie en voedsel. Hier bij Sally ligt dat iets anders. Vaak werken we 5 dagen per week 8 uur per dag om het vrije weekend te compenseren. Helaas had ik dinsdag een vrije dag genomen omdat ik toen die nanny meeloopdag had, dus heb ik zaterdag gewerkt.

In de avond heb ik twee kamers bezichtigd. De eerste kamer was meteen afgekeurd, dronken jongens, viesh bah omgeving, en ik zou bij een van de maleisische stink jongens op de kamer moeten slapen. (ik trek de andere culturen aan volgens mij)

De tweede kamer was ietjes beter. Zijn naam was Maher en hij kwam ook van een of ander land, maar werkte als financieel adviseur voor 5 jaar in Austalie. Ontzettend gezellig gebabeld over Nieuw Zeeland (was hij ook heen geweest) etc. Hij zij zelfs dat hij het goedkoper voor me kon maken, rond 80 dollar per week. De woonkamer en slaapkamer bleken ineen te zijn, hij had nog een extra matras staan. Niet echt mijn idee van een kamer huren moet ik eerlijk zeggen. Uberhaupt was het een behoorlijk gesloten ruimte, en dat gaf me een benauwd gevoel, ik moet weg kunnen. Ook deze gedeelde kamer heb ik afgezegd.

Na afloop lekker door Melbourne naar huis gereden met de prachtige stad op de achtergrond, muziek keihard aan en een ijsje bij de mac halen, hmmm daar kan echt zo ontzettend van genieten.

13 april
Vandaag was Iris jarig! Vandaag heb ik ook aan Sally gevraagd of ik halve dagen mag werken (er van uit gaand dat ik vrijdag weg zou zijn bij Sally)

En alweer een sollicitatie te gaan. Vaak krijg ik positieve reacties terug op mijn sollicitaties maar blijken dan anders te zijn dan ze zeiden. Vaak voor maar een paar uurtjes per week of niet live in positie. Dit sollicitatie gesprek gaat over een live in nanny positie voor 200 dollar per week. De sollicitatie was zeer apart. Het was bij een kleine familie met 1 zoontje en een kat. De ouders werkte als fulltime schoonmakers zelf ook op zaterdag en verdiende beide ook niet veel. Ze wouden meteen weten wat ik er van vond en of ik wou komen werken. Ik zei dat ik graag een beetje bedenkruimte wou hebben voordat ik een besluit neem. Deze familie vertrouwen hun eigen nanny niet met hun kind en daarom zoeken ze een nieuwe, vertelde ze me. Hun eigen nanny zat alleen achter de computer, had geen klik met hun kind.

Ik denk dat ik hier wel 2 maanden gelukkig zou kunnen zijn met werken maar ik verdien niet veel met 200 dollar per week. (vergeet niet dat 16 dollar hier minimum uurloon is en dat je gemiddeld 500 tot 1000 dollar per week hoort te verdienen met een baan)

14 april
De sollicitatiegesprek van vandaag heb ik afgezegd, het was voor drie dagen per week 5 uur per dag voor 150 dollar in totaal. Hier kan ik niet een kamer van huren en me eten daarnaast van kopen in Melbourne.

15 april
M'n laatste sollicitatie gesprek had ik vandaag. Ik had voorafgaand al besloten dat dit m'n laatste gesprek zou zijn, en dat ik dan m'n keuze zou maken.

Het betreft een fulltime positie als schoonmaker van 8 -5 uur positie. Het gesprek verliep goed, en ze lieten me nog op dezelfde dag weten of ik morgen voor een tweede gesprek wou komen.

Het tweede gesprek verliep ook erg goed en ze vroegen of ik morgen (donderdag 17 april) al wou komen werken. Natuurlijk waarom niet? Binnen drie dagen van sollicitant naar werknemer, dat kan alleen als backpacker.

M'n eerste werkdag verliep wel apart. Met de auto reed ik door Melbourne richting de city (heel erg druk op de weg), ik moest hierdoor om 6:00 uit me bed. Maar ach, dan is het 10:00 s' avonds in Nederland dus eigenlijk helemaal niet zo vroeg.

Eenmaal bij de zaak aangekomen, krijg ik meteen mijn werkuniform en mag ik mijn contract ondertekenen. Ik krijg ongeveer 700 dollar op weekbasis uitbetaald van de schoonmaakorganisatie My Home. Wel een beetje raar dat ze me dit pas tijdens het onderteken van me contract vertellen, maar ik ben tevreden. Met dit bedrag kan ik een eigen kamertje vlak bij zoeken en mezelf onderhouden en zo sparen. Elke donderdag krijg je een envelop met je geld contant uitbetaald, is er cola en m&ms om mee te nemen van de baas. Hey, hoor je mij zeuren?!

Er zijn in totaal 15 tot 20 teams van twee personen die dagelijks schoonmaken. En het zijn allemaal backpackers!
Ik krijg mijn teammaatje te zien en we krijgen een auto toegewezen. (z'n klein autotje met schoonmaakreclame erop) Vandaag moeten we 1 huis grondig schoonmaken en hier hebben we 6 uur de tijd voor. Oh, moet meer dan genoeg tijd zijn.

Komen we daar aan, blijkt het 1 vies goor huis te zijn waar 3 mannen in hadden gewoond en nooit hadden schoongemaakt. Bah bah, dode vliegen, vieze wc's (weten ze wel hoe ze moeten doortrekken?) en andere details die ik jullie ga besparen. Aan het einde van de dag, was het natuurlijk feest want iedereen kreeg uitbetaald. Ik alleen nog niet, dat komt volgende week. Alle backpackers gingen een drankje drinken omdat het morgen goede vrijdag is en we dan vrij van werk hebben. Hartstikke leuk, ik bied de meiden een lift aan en we gaan een drankje drinken.

Hop, ik moest ook weer snel weg want ik had na werk nog een kamertje om te bezichtigen. Zag er heel mooi uit, moet nog wel een aantal dingen aanschaffen zoals een kussen. Ik heb er ook vertrouwen in dat ik mijn borg terugkrijg bij deze mevrouw en het is maar 20 minutjes van m'n werkplek. Het enige nadeel is dat ik weer eens tussen de culturen zit. Er woon 1 maleisische meid, 1 turkische meid, en nog een andere buitenlander... Dus denk ik er nog even over na. Tot die tijd slaap ik nog lekker bij Sally.

vrijdag 17 april
Ben ik bij een kamer wezen kijken dat een Nederlandse meid (Lisa) van werk beschikbaar heeft. Het is een 4 persoonskamer, dat betekend dat ik het moet delen als ze meerdere mensen heeft gevonden die daar ook de kamer willen delen. Het is alleen een uur van werk af, en dat is wel een beetje lang elke keer.

Zaterdag 18 april
Heb ik een kamer wezen kijken dat maar 15 minuten van werk af is. Via Akane (backpacker van Sally's farm) ben ik terecht gekomen bij deze kamer. Het is echt een prachtige kamer, ik ben er helemaal weg van. Een twee persoonsbed, m'n eigen badkamer, en alles word verzorgd behalve eten. Vanaf woensdag mag ik erin trekken, want dan is de kamer beschikbaar. Oh, ik ben zo blij, ik heb mijn kamer gevonden!

Dinsdag 22 april
Gisteren was ik ook nog vrij, Easter is nationale vrije dag hier in Australie. Maar vandaag moest ik weer beginnen met werken. Vanaf nu werk ik met Charol een introverte meid, maar wel iemand die me leert hoe ik snel moet schoonmaken. Vandaag kregen we 4 huizen waar we anderhalf uur per huis de tijd voor hebben. Dan denk je, hmm genoeg tijd voor twee personen om een huis schoon te maken. Maar dan vergeet je waarschijnlijk even dat hier niet de Nederlandse huisjes zijn, maar dat dit werkelijk kasten van huizen zijn bij hele rijke mensen in Melbourne. Zij hebben vaak drie badkamers, reuze keukens, inloopkasten, en wat je verder ook maar niet bij het woord rijk kan indenken. Geloof me, mijn mond viel open. Het werk wat we op een dag doen (5 huizen) is gelijk aan mijn weeksalaris.

Een persoon doet alle badkamers en de keuken, de ander maakt alles schoon, en zuigt alle kamers. Samen maken we de karwei af met dweilen.

De eerste dagen was ik ontzettend sloom en op de eerste dag kwamen we niet eens aan huis nummer 4 toe. Gelukkig houd de schoonmaakcompanie rekening met de nieuwe werknemers, en hadden ze hier naar dit huis een andere team naar toe gestuurd. Ik kreeg te horen dat ik een goede schoonmaker ben maar dat ik hard aan m'n tempo moet werken.
Yes SIR, morgen zal ik proberen 5 keer harder door te werken.

Vandaag ging beter, dankzij mijn geweldige teamgenoot die mijn tekorten probeert te compenseren zijn we op tijd klaar. Harde lessen leer ik hier.
Mensen ik moet jullie trouwens ook waarschuwen. Als ooit iemand overweegt om het huis officieel bij een schoonmaakcompanie schoon te laten maken omdat het wel leuk staat om wat mensjes in uniform je huis schoon te maken, doe het niet! Nummer 1: ze werken vaak sneller dan de tijd waarvoor je hun betaald, nummer 2: iemand individueel is vaak veel grondiger met schoonmaken, Nummer 3: je word uitgebuit met hoeveel je voor schoonmakers moet dokken. Het komt namelijk bij ons regelmatig voor dat iemand hetzelfde voor twee schoonmakers moet betalen voor anderhalf uur als iemand die een schoonmaak voor 2 uur wil hebben.

In de avond heb ik mijn verjaardag op de lavendelboerderij gevierd met Emma, Akane en Sally. Ik kreeg zelfs kadootjes, die makkelijk mee te nemen zijn naar Nederland! Lekker gegeten en ijs gehaald met iedereen. Hartstikke leuk!

Woensdag 23 april
Jajajaja, JOEHOE! Bay bay Sally, leef een gelukkig leven verder maar ik ga naar Tamara! Uit werk ben ik naar mijn kamer in Camberwell verhuist. Hier woon ik nu met Tamara en scott en hun hond Oscar. Hele lieve mensen die oorspronkelijk uit Nieuw Zeeland komen en net als mij ook fans van de Japanse cultuur zijn. Alleen ben ik nog niet in Japan geweest...

Ik ben helemaal blij, mijn schatje staat veilig geparkeerd achter slot en grendel en ik heb hier alle luxe om me heen. Hier hebben we natuurlijk ook een taartje op gegeten!

24 april
Jeej, ik ben jarig. Oh oh oh, ik hoop zo dat ik mailtjes krijg. Gut, helemaal geen berichtjes vandaag, houden ze niet meer van mij? Oh, ik blijk plotseling gewoon blind te zijn, ik heb allemaal super leuke berichtjes van familie. Ik kom terug naar Nederland voor jullie mensen!!! Hoe moet ik ze nou allemaal gaan beantwoorden, simpel, gewoon even bellen en mailen.

En wat gebeurt er op mijn verjaardag vandaag? Ik moet GEWOON werken zoals alle mensen dat moeten. Maar de kersen op de taart was dat ik vandaag doodleuk een plaat uit mijn handen laat vallen in iemands huis. Tja, fototje maken en de zaak maar bellen en hun het laten uitzoeken, want ik ben jarig!! Hehe, ja daar kom ik mooi onderuit zo!

Nog maar een keertje taart gehaald om te vieren, ik ken nog niet al mijn collega's maar zondag ga ik met het Nederlandse meisje Lisa Melbourne in, dus dat word ook leuk.

Zaterdag heb ik ook gewerkt. Door alle feestdagen hadden ze achterstallig achterstand. En ach, het maakt mij niet uit om wat centjes extra te verdienen. Trouwens nu ik er over nadenk, is het vandaag niet koningsdag??

Zondag 27 april
Ben ik met Lisa naar een Nederlandse viering in Melbourne geweest. We zouden vandaag een drankje gaan drinken maar toen vertelde Tamara mij dat er een Nederlandse viering was. Dat kunnen we natuurlijk niet missen. En OOOH, wat genoot ik van die frikandel speciaal, giga stroopwafel en oliebollen (tja opa, u heeft ze opgebakken voor m'n tante). Met een woord: Misselijk makend...

Op de markt ontmoeten we nog een Nederlandse meid en samen hebben we afgesproken om binnenkort nog eens met z'n 3en af te spreken.

------------------------------------------------------------------------------------------
Hehe, einde verhaal voor nu zal ik zeggen. Dat is weer anderhalf uur typen waard. Zo is iedereen weer op de hoogte, hoeven jullie mijn moedertje lief niet meer lastig te vallen met vraagjes ;)

Lieve famillie, ik wil jullie zo ontzettend bedanken voor alle lieve verjaardags gebaren!!!! Ook al vier ik het veel liever in Nederland, mijn speciale onafhankelijke 21 ste verjaardag was het helemaal waard om hier te vieren!

Dankjullie wel, en laat gerust wat van je horen, zoals ik zeg, alles is welkom en ik geniet er uberhaupt van.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laura




  • 30 April 2014 - 21:46

    Joyce :

    He lieverd,

    Wat een avonturen maak je mee en geweldig zoals je het allemaal omschrijft.
    Ik heb ervan genoten en zie het helemaal voor me.
    Wel heel fijn dat je nu een gezellige kamer gevonden hebt en wat een keuzes moet je dan maken.

    Veel geluk en plezier,
    dikke knuffel,
    Joyce




  • 06 Mei 2014 - 11:30

    A.W.van Maanen:

    Ha die Laura, Hier is weer een berichtje van ons. Zondag voor een week is de kanarievrouw via een heel kleine opening ontsnapt uit de voliere terwijl er drie jongen in het nest lagen die al een week oud waren. Je kunt wel nagaan dat ik er behoorlijk de P in had. Dat gebeurde 's middags om ongeveer 12 uur. De hele middag hebben we haar niet meer gezien, maar toen we om 6 uur zaten te eten zat ze plotseling op de voliere en is nog wel vijf keer terug geweest maar ze was niet te vangen. 's middags heb ik de jongen naar een kennis gebracht die een grote voliere heeft . Hij had een nestje met twee jongen die bijna even oud waren en hebben daar mijn jongen bijgelegd, op hoop van zegen. Gisteren hoorde ik van die kennis dat alle vijf de jongen uitgevlogen waren.Dat is dus mazzel. .Afgelopen woensdag ben ik naar het Meanderziekenhuis in Amersfoort geweest omdat ik mee doe aan een onderzoek. Daar heb ik een injectie gehad met radioactief materiaal. Dat materiaal hecht zich aan bot - uitzaaiingen, wat later goed te zien is op de scan. Na de injectie mag je drie á vier uur gaan en staan waar je wilt en daarna wordt de scan gemaakt. Wij , dat wil zeggen: Oma, Marjolijn en Annemijn (die vakantie had) zijn naar Ikea geweest en hebben ons daar vermaakt. Van de injectie heb ik bijna geen last en ik begin mij nu weer een beetje mens te voelen, want van de chemo ben ik minsten een week beroerd en slap , ook mijn smaak is volledig veranderd, zelfs gewoon water smaakt vies. Gelukkig is de volgende chemo pas over drie weken.

  • 06 Mei 2014 - 12:02

    A.W.van Maanen:

    Gisteren hebben wij veel gefietst want het was prachtig weer. Ik moet van de dokter veel fietsen want dat is heel goed voor mensen zoals ik, maar ik houd mijn conditie ook op peil want ik ga twee keer per week naar fysiotherapie wat ik erg leuk vindt.( 10 min gewichtheffen, 10 min skeeleren, 10 min op de loopband, 10 min roeien, 10 min fietsen), daarna vindt ik het wel even welletjes. De fysio-ruimte is bij ons in de buurt , bij slecht weer kan ik er lopend heen.Het ligt achter de begraafplaats. Op de begraafplaats lopen vossen, maar ik heb ze zelf nog niet gezien, maar er zijn volgens zeggen vier jongen. In de buurt worden al meerdere kippen en konijnen vermist, dus dat kan wel kloppen. Lau ik ga nu stoppen want ik weet geen nieuws meer , Heel veel groetjes van Oma en mij. Ooh ja , dat jij je misselijk gegeten hebt aan oliebollen betekent dat ik er heel veel moet bakken want ik kan niet onderdoen voor aussies. XXXXXXXXXXXXX Oma en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Deze blog is Laura gestart toen zij in haar eentje op avontuur ging in Australie. Daarnaast staan er ook andere reisverhalen van haar. In de loop der tijd heeft Laura ook een zekere Jorick leren kennen waar zij nu de wereld mee rondreist! Wij wensen iedereen die een kijkje neemt op onze blog veel leesplezier toe! Groetjes, Laura en Jorick.

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 26909

Voorgaande reizen:

02 September 2019 - 08 April 2020

Azië

19 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

Europatour

10 Oktober 2013 - 05 Mei 2014

Australië

Landen bezocht: