Week 5 - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 November 2013 | Australië, Airlie Beach

Zondag 10 November

Vandaag hebben we besloten vroeg te vertrekken van het hostel Jackaroo. We hebben via andere backpackers gehoord dat Magnetic Island in Townsville een heel leuk eilandje moet zijn waar je in het wild koala's kan zien. Hierdoor zijn we samen met Judith verder gereist naar Townsville, een rit van 4 uur rijden.

In Townsville hebben we de ferry gepakt naar magnetic island en hebben we voor twee daagjes de auto achtergelaten bij een parkeerplaats. Hellaas weer die zware backpacken op de rug mee, en nu zaten de tent en het luchtbed er ook bij. Het is namelijk goedkoper om te kamperen dan om in het hostel te slapen. Zo besparen we 15 dollar per nacht door te gaan kamperen.

Eenmaal aangekomen op Magnetic island heeft de bus ons afgezet bij het Hostel Koala village. Hier hebben we de tent opgezet, en in de avond lekker pizza gegegeten en de omgeving verkent.

Judith kwam later die avond schreeuwend op ons af dat ze een heel eng beest met grote tanden had gezien wat op een vos scheen te lijken. En dat het diertje het hostelhuisje was opgeklommen. Later die nacht, in de tent waar Iris en ik sliepen kregen we ook bezoek. Ik hoorde geritsel en dacht dat Iris weer wat kwijt was (droomt vaak dat ze wat kwijt is en gaat dan half in slaap het voorwerp zoeken) maar toen ik zag dat Iris ook braaf naast me aan het slapen was, was het wel even slikken. Er bleek een diertje aan onze binnentent te knagen (het had waarschijnlijk onze tas met voedsel geroken). Iris was hellaas niet wakker te krijgen om me te redden van het diertje, dus heb ik het eerste de beste voorwerp naar het dier gesmeten. Het zijn inderdaad een soort vosjes met een rattenkop (komen niet in Nederland voor)

Maandag 11 November

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben (ahum) zijn we vandaag naar het koala village park geweest waar we met alle dieren op de foto mochten die ze daar in bezit hadden. We mochten een krokodil vasthouden, lizzards, koala's en slangen. Judith ging ook met ons mee, maar ze is een beetje bang voor alles eigenlijk, wat best voor comische situaties zorgde. De begeleider vroeg op een gegeven moment of iris een leguaan op haar hoofd wou. Na pet en zonnebril op en toch even gevraagd te hebben of het diertje niet zomaar zou plassen, kreeg ze een leguaan op haar hoofd. Na wat fotos te hebben genomen begint Iris te roepen: '' He pied, he pied, he is pie-ing! Haar t-shitje een beetje nat, iedereen dacht echt dat het diertje had geplast. TOT de begeleider een leeg flesje water aan Iris gaf ;-P De man bleek over humor te beschikken.

Later die middag kwam Iris met het idee om een scootertje te huren. Dus wij huren een tweezit scoortje voor twee uurtjes (het eiland is maar 12 bij 7 km) De mevrouw vraagt aan mij of ik al ervaring had met scooters, ik natuurlijk heel braaf ja knikken omdat we natuurlijk wel scooter wouden rijden. Ze legt het nog even kort uit en dan zitten we met z'n tweeen op de scooter. Behalve die keer dat ik bij Stephanie op een mini scooter zat voor 5 minuten, heb ik nog nooit op een grote scooter gezeten. Het was dan ook niet verbazing wekkend dat ik de bosjes inreed terwijl de vrouw toekeek. Oeps! Maar daarna ging het goed, het is vrij makkelijk. Samen zijn een rondje eiland gaan rijden, heel leuk want er rijden weinig autos op het eiland.

In de avond hebben we een koala wandeling gemaakt op een berg, we zijn onderweg twee baby koala's tegengekomen een 1 moeder koala. We waren laat terug, en waren van plan om pannenkoeken te bakken. Tip 1: ga nooit pannenkoeken bakken in Australlie. Van de 3 pogingen tot het bakken van pannenkoeken is geen een poging mislukt. Warm eten zat er die avond niet in, alle winkels waren gesloten en zelfs restaurantjes sluiten vroeg. Als je dan echt enorme zin heb in warm eten, en dit gewoon niet mogelijk is voel je je echt soort van arm. Die avond was ik chagarijnig.

Dinsdag 12 November
Zijn we vroeg vertrokken met de ferry naar Townsville terug om hier boodschapjes te doen en door te rijden naar Airlie Beach. We hebben een week geleden namelijk een tourtje geboekt voor morgen. Het tourtje is een twee daagse bootrip naar de Whitsunday islands. Tegen de avond kwamen we in Airlie beach aan, terug in een stadje (sinds Cairns). Hier hebben we een nachtje in een hostel 'x base' geslapen (lekker matras en bedje) zodat we de volgende dag er tegen aan konden op de boottocht.

Woensdag 13 November

Moesten we om 14:00 op de zeilboot Broomstick zijn in de haven. Omdat we niet echt wisten wat we konden verwachten, was het even wennen toen we de boot zagen. Er was vrij weinig zitruimte op de boot en binnen sliepen we met z'n 25 en bij elkaar. We hadden 4 bemanning op de zeilboot, zij sliepen apart. De eerste grote shock was de wc, en de tweede shock was de douche. De wc's aan boord verstoppen nogal snel, en lijken totaal niet op de normale wc's. De douche bestond uit een wastafel kraan die je uit de wastafel kon halen en waarmee je kon douchen in het wc hokje.

Die avond hebben we gesnorkeld bij een plek met mooi koraal. We kregen een wet-suit aan zodat we niet gestoken zouden worden door de kwallen, maar gelukkig was er nergens een kwal te bekennen. We kregen een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Een maaltijd die ik in Nederland als niet luxe zou hebben beschouwd voor een all inclusive cruise, maar waar ik hier zo van heb genoten. Een maaltijd met vlees is hier zo luxe, ik denk dat we nog maar drie keer in australie een maaltijd met vlees hebben gegeten. Maargoed het avondmaal was in 1 woord genieten!

Donderdag 14 November

Die avond heb ik erg lekker geslapen door het wiegen van de boot, in de ochtend om 6 uur werden we gewekt. Want om 7 uur sochtends waren we bij de white sunday island, een hagel witte strand met een hele mooie zee er om heen. Op het strand nam iedereen natuurlijk veel fotos want het strand is het nummer 5 mooiste strand ter wereld. Het was in 1 woord prachtig! De fotos zijn ook erg mooi, ik kan niet geloven dat ik die fotos met de camera heb gemaakt.

In de middag zijn we nog een keer wezen snorkelen tussen een heel mooi koraalstuk. Nog veel mooier dan gisteren want hier kon je het korraal aanrakn en zwommen er ongelovelijk veel tropische vissen om je heen. Grote lichtblauwe vissen waar ik honger van kreeg als ik er naar keek. (natuurlijk ook erg mooi om te zien, maar je gaat je toch afvragen hoe z'n vis smaakt) De bemanning gooide brood in het water en er kwamen zo ongelovelijk veel vissen langs ons heen zwemmen.

Vrijdag 15 November
Werden we om 7 uur wakker gemaakt voor een lekkere snorkelactiviteit in het koude water. De zon was nog maar net op en dat is het behoorlijk koud buiten. Toch gingen we allemaal braaf het water in, maar het was niet te vergelijken met het snorkelen van gisteren. Om 11:00 waren we weer aan land en op Airlie beach aangekomen. Tijdens z'n zeilbootrit leer je de mensen goed kennen, dus het was dan ook wel grappig dat we iedereen weer in het weekend ergens tegenkwamen.

We hebben vandaag drie nachten bij het hostel Nomads geboekt. Hier blijven we met de tent om het weekend lekker te feesten in airlie beach (een feestlocatie voor backpackers). Ook zijn we erachter gekomen dat de mac-donalds ijshoorntje hier 30 dollarcent kost wat gelijk is aan 20 eurocent. Abnormaal goedkoop voor een softijsje.

We hebben die avond de verjaardag van Judith gevierd, haar vriend is eindelijk aangekomen tijdens onze zeilboottocht. Judith gaat nu samen met haar vriend reizen, maar zijn van plan om weer terug te reizen naar mission beach voor een skydive. Hierdoor reist Judith niet meer met ons mee. Wel was het een super gezellige avond met onze eerste australische alcoholische drankje.

Zaterdag 16 november
Blijkt onze auto het begeven te hebben. Hij wil niet meer starten. Wij denken dat het aan de accu heb moeten liggen aangezien we gisteren twee luchtmatrassen hebben opgeblazen met een elektrische pomp. Gelukkig hebben wij z'n lieve buurman hier op de camping, die toevallig ook nog verstand blijkt te hebben van autos! Mooi: dus wat mankeert er aan onze auto? Hij heeft ons een lift gegeven naar het tankstation om benzine te halen (alhoewel er nog wel genoeg in had moeten zitten voor een ritje naar het tankstation). Wij een jerrycan voltanken met benzine, hierna nog de omgeving verkent met de buurman bij een mooi zoetwater meertje, en vervolgens nog even boodschappen met de buurman gehaald bij een locale supermarkt verderop (boodschappen doen op airliebeach is ontzettend duur). Toen heeft de buurman onze auto volgetankt en geprobeert om hem te starten. Hij kreeg hem echter 1 keer aan de praat, maar hierna lukte dit niet meer. We hebben nog met startkabels de accus aan elkaar verbonden om te kijken of het hier toch aan lag, maar ook toen startte de auto niet. Toen heeft de buurman onze auto geduwd naar een recht stuk (we stonden schuin geparkeerd) omdat hij dacht dat de benzine anders niet goed in de tank zat. En drie keer raden, de auto deed het weer! Hierna zijn we snel maar even wezen tanken. We blijken op te moeten passen met weinig benzine en het schuin staan van de auto.
De buurman was die dag onze held.

Zondag 17 November
Hadden we een rustig dagje: lekker uitgaan en gratis internetten in de peterpan shop. We beginnen te merken dat het regenseisoen hier begint. Het heeft de afgelopen dagen veel geregend in de avond, (eerste regen sinds 5 weken).

Maandag 18 November
We hebben alweer iemand ontmoet die met ons mee wil reizen morgen naar rockhamton (9 uur rijden). Een Nederlandse jongen wil met ons meereizen. We hebben ook nog wat briefjes opgehangen op billbords hier, veel backpackers hangen hier briefjes op als ze werk of een lift zoeken, maar ook dingen die ze aanbieden zoals liften. Nu afwachten of we nog reactie krijgen. Vandaag hebben we ook afscheid genomen van Judith, zij gaan een boottrip doen en voorlopig zien we haar niet meer. Op naar het volgende avontuur.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hoe is het verder met iedereen? Ik denk dat ik weer een week geen internet heb, maar ik hoop volgende zaterdag iedereen even terug te mailen die ik nog niet heb gemaild. xxxxxxxxxxxxxx Laura

• 18 November 2013 - 19:54

Hanneke Maat:

Hoi Laura en Iris,

Dat was weer een zonnig verslag en vooral het vasthouden van een krokodil vindt ik super stoer!
    Hier begint het langzaamaan kouder te worden en de meeste bladeren zijn al van de bomen.
    Lekker genieten daar en veel foto's maken.

Groeten uit Emst

• 19 November 2013 - 20:03

Elonka Oudbier:

Hallo meiden,

We hebben weer lekker gelezen, wat een prachtige avonturen beleven jullie.
    Met de auto worden jullie steeds handiger, gezellig veel mensen ontmoeten, van alles ondernemen, voor je eigen wasgoed en eten zorgen, steeds de tent opzetten en afbreken en oppassen voor alle (enge) beestjes......
    De ijsjes van de Mac zijn spotgoedkoop en lekker, jammie, jammie!!

We zijn reuze trots op jullie, groetjes uit Loenen

• 19 November 2013 - 22:46

Jeroen:

Hallo moppies,

Goed gedaan met die auto. Ben benieuwd wie er nog meer mee gaan reizen naar Rockhampton. Gezellig hoor.

Op internet lees ik dat Rockhampton er om bekend staat dat het de rundvleeshoofdstad van Australië is. Koeien, koeien en nog veel meer koeien. Zoveel koeien dat een slachterij nooit ver lopen is voor een koe. Lijkt me dat dit een goede plaats is om voor de vierde keer vlees te eten sinds jullie ondersteboven lopen.

Als een broodje hamburger daar bij de McDonalds in de rundvleeshoofdstad (wat een woord) nog steeds 4,50 euro moet kosten, dan vertel je maar dat we in Nederland bij diezelfde McDonald EUROKNALLERS kennen. Afzetterij. Voor 4,50 euro heb je hier zowat een heel MENU!!!! Met PATATJES en DRINKEN!!! Zoveel DRINKEN dat je, nog voor je buiten staat, bij diezelfde McD er ook al een keertje naar het toilet bent geweest. Gewoon lekker hard zeggen in die zaak, waar iedereen bij zit. Oke.
    Waarschijnlijk krijg je je eten er niet goedkoper door, maar je hebt het wel ff gezegd. Misschien moet je kijken of de gebakken kangaroeburgers goedkoper zijn. Toch meer een streekgerecht, denk ik dan.

Hier komt er deze week vorst en natte sneeuw. De weilanden zijn leeg. Alle koeien zijn opgegeten of staan op stal. De bomen zijn kaal en het weer is somber. Jullie zitten er dus een paar graadjes beter bij.

Ben benieuwd wat jullie allemaal in Rockhampton willen doen. Op internet lees ik er niet zoveel over. Dus kijk ik weer uit naar het volgende verslag.

Groetjes,
    Jeroen

• 20 November 2013 - 20:43

Emma:

Dag Laura!

Oh wat een avonturen maakt je mee!
    Je schrijft echt super leuk!
    Ben al weer benieuwd naar je volgende verhalen en foto's!

Groetjes Emma

• 27 November 2013 - 12:23

Emiel Vastenhouw:

Hoi Laura en Iris,

Echt super om al die reisverslagen te lezen. De foto's zijn ook te gek.