Nieuw Zeeland Week 1: - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Laura Maanen - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland Week 1: - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Laura Maanen - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland Week 1:

Blijf op de hoogte en volg Laura

25 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo NON-Kiwis!!
Lang niet gesproken, zo via het blog :P Ik ben zo sloom met updaten, hier in NZ. (Nieuw Zeeland) Het is moeilijk om een goede computer te vinden.

Hier noemen bewoners van NZ zichzelf Kiwi's. Niet omdat hier veel kiwibomen zijn maar ook om de kleine kiwi vogeltjes die hier zo populair zijn. Het weer is overigens behoorlijk Nederlands hier. Tussen de 10 en 25 graden want elke dag kan de temparatuur enorm verschillen.

De eerste dagen hadden we heel mooi weer van over de 25 graden maar ik kan het nu al nauwlijks meer geloven door de regen en de 15 graden dat het hier is. Maar ik mag niet zeuren want in Australie zijn temperaturen van 45 graden gemeten in Sydney.

Iris en ik hebben hier in NZ een auto gehuurd bij autoverhuur.
We hebben een leuk wit Nissan Sunnytje. Iris wou hem meteen weer een naam geven dus heet hij: Nummer twee.
Orginele naam is het zeker. Maar de tank is zeer klein en we halen het dan op het nippertje weer bij het volgende tankstation in NZ. Oh, en de remmen piepen en de moter heeft niet veel volume. Dus als we een berg op tukken, dan hebben we rijen met autos achter ons. Ik mis de auto van Aussie met de v6 moter.

We zijn er achter gekomen dat we zeker ook een auto nodig heben omdat we met 45 kilo op het vliegveld in Auckland aankwamen. Je word overigens grondig gecontroleerd: schoenen controle of je geen zand onder je zolen hebt, onze tent werd grondig gescant en we moesten onze backpacken binnenstebuiten kyperen zodat meneer lekker in onze onderbroeken kon neuzen.

Die dag zijn we meteen naar Hot Water Beach gereden op het Noorder eiland. We hadden gehoord dat er heet water omhoog komt als je gaat graven op dit strand. In de avond was het super druk op het strand. Van jong tot oud: iedereen wil een klein zwembadje graven om in het warme water te liggen. Dus dat wil ik ook! Ik mocht een schep lenen en heb een prachtig badje voor ons gegraven. Maar HEET dat het water is. Oeioei, en daar kwamen meerdere mensen ook gauw achter. Er liepen veel mensen met rode plekken rond.
Toch is het wel heel bijzonder dat er zomaar warm water uit de grond komt op het strand.

De volgende dag zijn we naar Cathedral cove geweest. We hadden mooi weer, en je loopt een wandeling van een uur naar de Cove toe. Op deze locatie bleek ook een stuk van de film: Narnia gefilmd te zijn.

Die dag hebben we overnacht bij een kiwi. De man heeft een klein hosteltje, maar het is er zo ouderwets. Ze hadden zelfs nog videobanden! Die avond zijn we met andere backpackers ouderwets video banden gaan kijken, wat eigenlijk wel heel gezellig was.
Snachts in onze tent word het behoorlijk koud dus slapen we in een slaapzak onder een slaapzak met nog een warm deken erbij, en Iris heeft haar unox muts snachts op.

De volgende dag hebben we Tube Tubing gedaan in de Waitomoto Caves. De caves zijn vol met glimwormen, waardoor het lijkt alsof je naar een sterrenhemel kijkt. We kregen een heel dik wetsuit aan, waar ik wel blij mee was want in de grot is het heeeeeel koud! We moesten via een ladder naar beneden klauteren, je moet door veel water heen lopen, zwemmen en in een band drijven. De cove is pas 40 jaar geleden ontdekt en toen was de populatie glimwormen bijna uitgeroeit. Gelukkig zijn ze terug gekomen. De worm groeit en ontpopt zich als een vlieg, paart, legt eitjes, gaat daarna dood om vervolgens opgegeten te worden door de andere glimwormen. Ze leven van elkaar.

In Roturua stinkt het naar rotte eieren. Het is een plaatsje vlak bij vulkanisch gebied. In Roturua zijn we naar een Maori village geweest. Maori mensen zijn de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. Google maar is Maori mensen: je zult zien dat hun hele gezichten zijn beschilderd en ze begroeten mensen door met hun neus tegen jouw neus aan te drukken. En ik wil niet overdrijven, maar je ziet nog steeds veel Maori mensen in Nieuw Zeeland waarvan het gezicht is beschilderd en ze elkaar op dezelfde manier begroeten.

In de Maori village hebben Iris en ik een typische Maorische maaltijd gekregen. Ze bereiden het voedsel onder de grond. Ze graven een diep gat, maken hier een vuurtje in, hangen rekken met eten onder de grond, en sluiten het gat af met dekens. Zo stomen ze hun eten gaar. En wij kregen op die manier ook ons voedsel te eten.

De dag erna zijn wij wezen raften in Roturua. Je krijgt een wetsuit aan (alweer) en een helm. Via via, hadden we gehoord dat het een van de wildste riviers is van NZ. Onze reisleider Laura, begeleide onze raftrit. Er waar een paar commando's die ze riep en waar wij op moesten reageren. Ik zat vooraan op de rubberenboot samen met een andere jongen. We moesten proberen tegelijkertijd te peddelen en als je van een grote waterval gaat dan ga je helemaal onder water. Gelukkig riep ze wel ruim van te voren als we een waterval naderde zodat we tijd hadden om in de boot een houding aan te nemen en ons goed vast te grijpen. Het duurde voor ons gevoel heel kort, en dat was wel jammer. Maar ik zou het zeker nog een keer willen doen.

De dag erna zijn we naar het meest oostelijke punt van het noorder eiland gereden om de zon te zien op komen. We hadden echter wat probleempjes met onze tent. Het waaide zo hard in het weiland dat onze tent de hele tijd wegwaaide, dus waren we genootzaakt om de tent in een vervallen huisje op te zetten. Die avond hadden we langs het strand een wandeling gemaakt en hebben we een skelet van een dood kalf gezien. Alles was al wel verteerd, alleen de botten waren over. Op die plaats hebben we ook een fles met een briefje erin, in de zee gegooit. Dus als iemand een fles in Nederland bij de zee vind, moet je het even zeggen hoor!

De volgende ochtend om 4 uur zijn we naar de vuurtoren gegaan op het oostelijke punt voor de zonsopgang. Samen met 10 anderen hebben we de eerste zon van de wereld zien opkomen (als je de 24 uurs zone nagaat).

De dag erna hebben we een groot stuk van NZ doorgereden en hebben we in Wellington de ferry genomen naar het zuidereiland. De ferry neemt heleboel autos mee, en het duurt 3,5 uur voordat je op het andere eiland bent.

We hadden gehoord dat er een heleboel whales (walvissen) zijn aangespoelt op het zuidereiland (takaka beach). En dat veel mensen helpen om de walvissen nat te houden zodat als het tij keert, de walvissen hopelijk weer in de zee komen. Ze zoeken altijd volunteers dus wij wouden graag ook een handje helpen. Samen met een ander meisje die met ons meereed, zijn we naar dit strand gegaan. Door weer en wind: want het regende pijpenstelen. Komen wij daar aan: blijken alle walvissen vandaag geen problemen te hebben en lekker in de zee te zwemmen. Tja, beetje dubbel gevoel. Goed voor die walvissen maar wel jammer voor ons.

Ik denk dat ik het mooiste strand van Nieuw Zeeland kan benoemen: De Golden Bay. Je moet eerst over hekken heen door de weilanden met schapen. En is het nog een behoorlijke wandeling naar de zee. Maar het is het waard, want er zijn zeehonden, en prachtige kloven. En er is bijna niemand. Een strand voor je alleen.

Weetje trouwens dat ze in NZ meer schapen hebben dan inwoners! Er zijn 5 miljoen inwoners in NZ is ons verteld.

De pancake stones zijn ook erg prachtig om te zien in NZ aan de kust van het zuidereiland. En we hebben het schoonste waterbron ter wereld gezien in NZ. En In Frans Jozef hebben we in een helicopter gevlogen. Dat was te cool! Ik mocht voorin naast de piloot zitten, en hij vloog ons naar de gletcher. Hier kregen we ijzere schoenen met pinnen eronder om vervolgens een lange wandeling door de gletcher af te leggen. De reisleider vertelde ons dat er veel aardbevingen in NZ plaatsvinden en dat volgens onderzoekers er op elk moment een kan plaatsvinden. En niet een kleine maar eentje op hoge schaal. Alleen blijkt de aarbeving al 20 jaar te laat te zijn. Haha, grappig joh om dat te horen als je je bevind tussen de gebergtes.

En dat is op dit moment het laatste wat we hebben ondernomen. We bevinden ons voorlopig in queenstown: de enige plaats die ik zou kunnen overwegen waar ik wel in NZ zou willen wonen. Er zijn meer mensen dan in alle andere kleine plaatsjes, en er is een MAC Donalds! We kamperen hier weer, en gaan hier binnenkort paragliden en hanggliden.

Ik merk wel dat we heel veel kilometers afleggen in Nieuw Zeeland en dat we nooit langer dan twee dagen in dezelfde plaats blijven. Ik mis een vaste plek wel een beetje. Maar deze reis door Nieuw Zeeland staat voor ons ook dat we alle dingen willen doen die we normaal niet zouden doen. Dus wie weet ook nog wel een kleine bundgy jump.

Ik hoop echt dat alles goed gaat in Nederland. Als je reist vergeet je tijd en dagen en datums. En het is raar dat het leven in Nederland gewoon doorgaat. Dus ik ben benieuwd als we terug komen, of NL is veranderd :P
We zijn nu 15 weken aan het reisen kreeg ik te horen, bijna 4 maanden. We zijn op de helft van onze reis.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ik hou veel van jullie famillie en veel liefs toegewenst!

• 26 Januari 2014 - 17:07

A.W. Van Maanen:

Hoi dames, hartelijk dank voor jullie lange brief uit Nieuw Zeeland.Het weer mag dan een beetje op Nederlands weer lijken,maar zo koud als hier verwacht wordt is het bij jullie gelukkig niet.Eindelijk komt er een beetje winter.Het weer in NZ deed de vroegere emigranten aan thuis in Engeland denken, vandaar dat er zo-veel Engelsen wonen, kijk maar naar de architectuur. Uit jullie brief maak ik op dat jullie je kostelijk vermaken. Ik vind dat fantastisch, geniet ervan.Wat een geluk dat jullie in NZ zijn want de temperaturen in Australië zijn absoluut niet prettig te noemen en dan hebben wij het nog niet eens over de bosbranden.Over mijn bloeddruk hoef je je geen zorg te maken,want toen ze een paar dagen later weer de bloeddruk mat was die als van een jonge meid ( net of die nooit opgewonden kunnen zijn.) Vanmorgen naar de verjaardag van Jochem geweest; wat een geroezemoes van stemmen.Ik wordt er dol van. Er komt ook zoveel visite. Eerder vandaag heb ik onze vakantie besproken, we gaan weer naar Vlieland, naar hetzelfde huisje waar we vorig jaar ook geweest zijn .In dezelfde tijd als vorig jaar,begin september.Als we ook weer zulk mooi weer hebben dan zitten we gebeiteld. Ik weet op dit moment niet veel meer te schrijven,we wensen jullie nog een hele fijne tijd, Hartelijke groeten van oma en mij.