Het Hostelleven - Reisverslag uit Cairns, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu Het Hostelleven - Reisverslag uit Cairns, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu

Het Hostelleven

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 November 2013 | Australië, Cairns

Hallo Allemaal,

Omdat sommige mensen (Ahum mam) graag wat meer willen horen over het backpackleven in Australie, voel ik me geneigd hier vandaag wat verder over uit te weiden.

Maar eerst het belangrijke nieuws! We hebben een auto gekocht gisteren!!!!
Een Holden Commodore uit 1995. Vandaag staat hij bij de garage voor de laatste reparaties, ik heb vandaag een verzekering afgesloten en dan gaan we vanavond rijden!! We zijn van plan naar cape Tribulation toe te trekken en misschien door naar port douglas. Hier willen we een aantal tourtjes gaan doen, zoals een nachtwandeling door het regenforest. Dus zijn we super blij vandaag. Voor de auto hebben we 3000 dollar betaald.

Over het hostelleven:
Een hostel is een groot gebouw met een receptie waar we zo om de paar dagen heen gaan om een paar nachten bij te boeken. Voor een overnachtig betalen we 17 dollar. Ons Hostel in Cairns is vrij groot doordat Cairns ook veel ruimte heeft. Iets wat je niet met Nederland kan vergelijken. Een hostel is even wennen wegens alle stapelbedden in je kamer en het groot aantal wisselende kamergenoten. Al die kamergenoten gaan ook op verschillende tijden slapen en opstaan. Vaak word je hier enigszins wakker van, want je hoort altijd wel wat ritselen en kraken. En veel backpackers moeten soms om 6;00 opstaan voor een of andere tour die zij doen. Dat is best vervelend soms.

Gellukkig heeft dit hostel een grote ruimte met douches en wc's op de verdieping. Normaal gesproken zit er vaak een wc en douche op 1 hostelkamer, die je dus met 6 tot 8 personen moet delen. Het is zelfs mogelijk om in Sydney op een 28 persoonskamer te slapen, maar dat lijkt mij niet zo wat.

Op de begane grond heeft het hostel een groot keukenblok waar 6 personen tegelijkertijd kunnen koken. Je hebt er ook hele vieze koelkasten. Ik wil eigenlijk niks in de koelkast zetten, want ik weet erg zeker dat er producten ergens in de koelkast schimmelen. Dus leven we zonder koelkast, en dus ook zonder vleeswaar. In de keuken heb je een kast met free stuff, waar soms handige middelen zijn waar je gebruik van mag maken. Andere backpackers die zijn vertrokken laten daar hun spullen achter. Verder mag je gebruik maken van de borden en bestek maar moet je het wel schoon achterlaten. Hellaas doen de meeste backpackers niet, waardoor het vrij onhygienisch is om niet eerst je borden en bestek af te wassen alvorens je gaat eten, en na het eten dit ook weer te doen.

Ook is er een gedeelde zwembad en bar in het hostel. Veel hangplekken en ze draaien er altijd goede muziek. Om het uur vertrekt er vanuit het hostel een busje die je in de stad afzet, omdat het anders een half uur lopen is naar de stad. Het busje brengt je ook weer terug.
Backpackers hebben de mogelijkheid te werken voor hun accomodatie. Ze kunnen de badkamers schoonmaken, het busje rijden, bedden opmaken, de keuken bedienen of achter de balie werken. Maar dan moet je dagelijks 3 uurtjes werken of drie keer per week 6 uur.

Ze hebben ook een grote huiskat op het hostel. De gemiddelde kat is hier iets groter en steviger maar ze blijven even lief hoor!

Verder in Cairns zwemmer er krokodillen langs de kust, maar op een of andere manier heb ik er nog geeneen gezien. Hierdoor heeft Cairns een zwembad aangelegd voor de bewoners. Een groot gratis zwembad met uitzicht op de zee, heel mooi dus. Ik ben een paar keer wezen zwemmen hier.
De helicopters landen hier gewoon op het strand, en de vliegtuigen vliegen hier ontzettend laag omdat we zo vlak bij het vliegveld zitten. Ze vliegen vlak over de daken, wat behoorlijk indrukwekkend is want in Nederland zouden ze nooit zomaar zo laag mogen vliegen.

Het nadeel van een hostelleven is de herrie van buiten. Iedereen slaapt met raam open, maar je ontvangt dan ook wel veel geluid van buitenaf.

Het hostelleven is in sommige opzichten ook weer vrij makkelijk. Elke weekend komen er weer een boel nieuwe mensen en we hebben al een paar Nederlanders ontmoet. Ook zijn we gisteren weer mensen van onze reisorganisatie Australian backpackers tegengekomen.

Vaak spelen we spelletjes met de backpackers. Er zijn ontzettend veel duitsers als backpackers, en die spreken vrij bar engels. Mensen uit Canada en Denemarken zie je veel. We hebben bij sommige backpackers advies gevraagd over het kopen van de auto, en verder is het leuk zo nu en dan een praatje te maken met deze mensen. Het nadeel vind ik dat je ze niet echt leert kennen, maar vrij op oppervlakkige basis doordat iedereen ook weer verder vertrekt.

Daarom ben ik erg blij dat ik Iris bij me is, want daar kan ik iets diepere conversaties mee hebben dan mensen die ik daar een paar keer per dag zie.

Met het engels spreken gaat het vrij goed. Ik heb al ontzettend veel in het engels getelefoneerd, en ik merk dat ik soms in het Engels denk of praat terwijl dat niet de bedoeling was.

En dat was het zon beetje over het hostelleven. Niet erg interesant maar het is wel prima te doen, leven in hostels.
Groetjes!!!!


  • 01 November 2013 - 08:08

    Bernard:

    Laura,

    Leuk om te lezen wat het inhoudt om in een hostel te verblijven. Ik wist ook niet echt wat het was. Komt op mij zo over als een studentenhuis met wisselende bewoners.

    We hopen snel foto's te zien van de auto.

    Groetjes,
    Bernard

  • 01 November 2013 - 08:47

    Elonka Oudbier:

    Hallo Laura en Iris,

    Je hebt het leven in een hostel leuk beschreven Laura!
    Ik zie de slaapzalen, de koelkasten, de wisselende mensen en de huis-kat al helemaal voor me.

    Jullie avontuur kan weer verder gaan, veel veilige kilometers, en geniet van alle dingen die je onderweg meemaakt.

    Groetjes Gert-Jan en Elonka

  • 01 November 2013 - 08:48

    Jeroen:

    Hallo moppie's

    Ik heb op google wat foto's gezocht van Cape Tribulation en Port Douglas. Wat een mooie stranden en palmbomen. Port Douglas ligt op 65 km rijden van Cairns en Cape Tribulation ligt nog eens 65km daarachter. Ze hebben in Cape T. zelfs een camping, las ik. Kun je mooi een keertje alle campeerspullen van die auto uitproberen. Nu jullie auto in orde komt, ben ik wel heel benieuwd waar jullie allemaal langs reizen. Veel foto's nemen hoor. En plaatsnamen op de blog vermelden, want ik ga van alle plaatsen googlen op foto's. Er leuk. Ik heb stiekem voor mama een foto van de 'four miles beach' als achtergrond in gesteld. Fantastisch blauw water, wit strand en een kust vol palmbomen. Volgens mij wordt hier 'Robinson' opgenomen. Overdag uitgehongerd op een zogenaamd eiland en in de avond naar de plaatselijke Mc Donalds op 200 meter van het strand schransen.
    Ik moet toegeven, dacht altijd dat Australia een grote kattebak met zand was. Maar zowel Sydney met de blue mountains en nu Cairns zien er mooi begroeid uit. Prachtig land hoor. Alleen zo'n eind vliegen, dat dan weer wel....

    Groetjes
    Papa

  • 01 November 2013 - 09:45

    Joyce:

    Goedemorgen lieverd,

    Ja, ja, het is hier nu precies 9.30 uur. Ik vind al jullie belevenissen, jullie leventje op dit moment heel interessant. En je kunt het heel goed verwoorden. Wat ontzettend fijn dat jullie nu een auto hebben kunnen kopen want nu kunnen jullie heel goed verplaatsen. Ik zit net als je pap alles op internet te bekijken en wat is het een schitterend land. De zon, het strand, toch ook het hostel, de ontmoeting met diverse soorten personen.....
    En met jouw omschrijving leer ik meer over de plaatsen/steden in Australië en jij doet op deze manier een enorme ervaring op.

    Samen nog heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    Dikke knuf ook voor Iris,
    Joyce


  • 01 November 2013 - 19:51

    Hanneke Maat:

    Hoi Laura en Iris,

    Gefeliciteerd met jullie auto en ik wens jullie vele, veilige kilometers toe!
    Leuk om te lezen hoe het hostelleven is, het heeft wat weg van een studentenhuis...
    Hier alles goed, behalve met Zipper. Ze is ineens blind aan beide ogen als gevolg van te hoge bloeddruk en hartklachten. Best wel zielig.
    Ze krijgt medicijnen die de bloeddruk moeten verlagen en het hart ondersteunen, maar haar zicht komt waarschijnlijk niet meer terug.
    Ze moet nu in het donker het huis leren kennen en gelukkig heeft ze het klimmen afgeleerd....

    Veel plezier daar in de verte,
    Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Deze blog is Laura gestart toen zij in haar eentje op avontuur ging in Australie. Daarnaast staan er ook andere reisverhalen van haar. In de loop der tijd heeft Laura ook een zekere Jorick leren kennen waar zij nu de wereld mee rondreist! Wij wensen iedereen die een kijkje neemt op onze blog veel leesplezier toe! Groetjes, Laura en Jorick.

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 26919

Voorgaande reizen:

02 September 2019 - 08 April 2020

Azië

19 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

Europatour

10 Oktober 2013 - 05 Mei 2014

Australië

Landen bezocht: