Europatour 3 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Laura Maanen - WaarBenJij.nu Europatour 3 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Laura Maanen - WaarBenJij.nu

Europatour 3

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 Augustus 2016 | Hongarije, Boedapest

Hallo Lieverdjes!

Jullie reacties worden zo ontzettend gewaardeert! Emma en ik lezen vaak samen de reacties zowel op facebook als op dit blog. Echt geweldig dat jullie zo met ons meeleven. Hopelijk gaat alles ook goed bij jullie.

Jaja, jullie waren zeker aan het wachten voor het vervolg van het verhaal van Bratislava :P Komtie!

Diezelfde avond na ons ‘aparte dinertje’’ zijn we nog even de sfeer gaan proeven in de Bratislava. Het was immers zaterdagavond, en de meiden in zomerjurkjes vlogen om ons heen. Er zijn verder een aantal groene laserstralen die door de straten van Bratislava zweefde. Verder spelen er ook veel bandjes in deze stad, je ziet mensen dansen op straat en er straalt sfeer en gezelligheid uit.

Die avond slapen we in een geweldig pension die Emma en Dennie hebben weten te fiksen. Het lijkt net een hotel met meerdere kamers. Bratislava is geen grote plaats, en zoals je van een zondag kan verwachten, was het heeeeel rustig in de stad. We halen elke ochtend plaatselijk ontbijt in een supermarkt. Vervolgens eten we dat op in een kinderspeeltuintje. Soms krijgen we een beetje rare blikken van mensen, maar dat maakt me niet uit.

Het valt me op dat er overal bewaking rondloopt… Mannen in pakken en veel hekken om gedeeltes af te zetten van de stad. We vermoeden dat de president langs komt, maar zeker weten doen we dat niet.

Deze zondag lopen we heerlijk rond te dwalen door Bratislava. Het is niet heel groot, en we hangen veel in parkjes en bij het witte kasteel op de top met het mooie uitzichtspunt. Verder heeft Bratislava een brug met een soort aliënschotel bovenop (zoek maar op google als je me niet geloofd).

Die avond proberen we opnieuw om uit eten te gaan. Een nieuwe kans! Deze keer besluiten we om bij een restaurantje te zitten die ook veel plaatselijke bewoners hebben. De kaart ziet er goed uit en de jongen die ons bedient ook ;P Dennie heeft hier een heerlijk plaatselijke maaltijd dat lijkt op zuurkool met spek. Emma en ik zitten gezond aan de vette hap.

Diezelfde avond besluiten we onze volgende bestemming voor morgenochtend. Echt heerlijk dat we dit pas de avond van te voren beslissen terwijl we aan het eten zijn. Ik ben blij dat we niet alles van te voren hebben vastgelegd. We besluiten dat onze volgende bestemming Budapest zal worden!

Diezelfde avond gaan Emma en Dennie de lichten kijken van de stad. Laura gaat haar ondergoed wassen in het bad. Tja, die 20 onderbroeken vliegen er toch doorheen.

De volgende ochtend trekken Emma en ik er op uit. We gaan eerder naar Budapest omdat we het spannend vinden om zonder planning te kijken of we ergens kunnen komen. Dennie houd hier minder van, daarom komt hij pas later deze kant op en sturen we hem onze verblijfplaats.

Dus met volle backpacken trekken we er op uit en lopen we zomaar een richting op. ‘’Euhm, Emma?’’ ‘’Volgensmij moeten we hier links’’ ‘’Ja, ik weet het zeker hoor, mijn gevoel zegt dat het klopt!’’
En natuurlijk gaan we kats de verkeerde kant op, verder van het treinstation waar we zo wanhopig naar zoeken. Emma denkt dat de bus met de halte ‘’stadion’’ het station blijkt te zijn. Ook daar komen we achter dat dat niet het woord voor station blijkt te zijn XD. Na 10 mensen te hebben gesproken die ons allemaal verkeerde kanten op sturen (Gaan de oorspronkelijke bewoners nu nooit naar het treinstation ofzo?!) eindigen we dan toch anderhalf uur later op het station van Bratislava. (Achteraf krijgen we van Dennie te horen dat hij binnen 15 minuten op het station van Bratislava was).

Emma en ik lopen relexed naar het station toe. Emma: ‘’Euhm, Lau?’’
‘’Ja?’’ antwoord ik. Emma: ‘’Volgensmij gaat onze trein over euhm… 3 minuten…’’

OMG, HOLLEN! Zie je ons al gaan met zware backpacken? We trekken een sprintje dwars door het station , hup de trap op en zien daar een trein staan met de deuren al gesloten. Ik ren naar de trein toe en ruk de deur open (ze hebben hier andere soort treinen dan in Nederland). Snel springen we er in. Gehaald! Op naar Wenen… Wacht, hoor ik jullie denken. Wenen??? Jullie gingen toch naar Budapest?
Inderdaad mensen. Alleen nu voor de tweede keer langs Wenen om zo in Budapest te komen.

Budapest (Hongarije)
Emma en ik komen aan Budapest. En springen zomaar ticketloos een busje in. We zien wel waar we uitkomen… We komen uit bij de Donou, en zien vier grote mooie bruggen in de verte. Het is echt prachtig. Het valt ons op dat de gebouwen er groot en zwartachtig uit zien. Later is ons verteld dat dit komt door het soort lijmsteen waarvan de gebouwen zijn gebouwd en de uitlaatgassen van de auto’s.

We weten niet echt waar het uitgaansleven zich in deze stad bevind. Maar we besluiten naar een hostel te zoeken zonder verdere aanwijzingen waar zich een hostel bevind. Uiteindelijk stuiten we op een hostel vlak bij een synagoge en een museum over electronica. Dat kan Dennie vast waarderen ;P. Eenmaal binnengekomen worden we ontvangen door pannenkoeken en gezelligheid. We sturen Dennie onze coördinaten toe zodat hij rechtstreeks kan reizen en niet hoeft mee te zoeken. Dat komt omdat Emma en ik beide van een kick houden.

We belanden die nacht in een slaapzaal voor 6 personen. We praten nog leuk met verschillende mensen in het hostel waaronder twee turkse jongens die rechten studeerde. Ze hadden allebei een andere mening over wat er op dit moment in Turkije gebeurd. Toch merk ik dat het veel leuker is om zo nieuws te ontvangen over hun land dan dat je het nieuws kijkt op tv. Ik kan vragen stellen over wat ze er zelf van vinden, en beide staan er niet echt achter wat er op dit moment in hun land gebeurd.

De volgende dag nemen we deel aan een free tour door Budapest. We krijgen te horen over typische beroemdheden van Hongarije, en bezichtigen een aantal belangrijke punten van Budapest. Voor de mensen die ooit nog een keer naar Budapest willen gaan, zorg ervoor dat je zeker één week gaat. Er is zo ontzettend veel te zien in deze stad, dat de drie dagen van ons niet genoeg zijn.

Die avond koken we een heerlijk maaltje, de keuken is echt groot in dit hostel! Het heeft zelfs twee afwasmachines!!! Terwijl we normaal altijd met de hand moeten afwassen. Ook is er een grote muur in dit hostel waar alle mensen van verschillende landen een briefje op achterlaten met wat grappigs.

Die avond is het wijnavond. Gratis wijn van het hostel, Woehoe! Al snel is het erg gezellig, ik praat nog even met de Turkse jongen van gisteren en ondertussen schrijven drie mexicaanse jongens op mijn computer de highlights die we moeten zien als we ooit in hun land komen.

De Turkse jongen wil ons die avond de beste uitgaansgelegenheden laten zien van Budapest. Hij heeft een andere jongen uitgenodigd genaamd Paul. Hij woont al vier jaar in Budapest en werkt zeker acht dagen achter elkaar 10 tot 14 uur lang om zo te kunnen leven in Budapest. Het is namelijk een vrij arm land en zo is ligt het inkomen ook lager maar zijn de kosten in de hoofdstad weer vrij duur voor de touristen. Paul is onze reisgids van deze avond. En hij neemt ons mee naar een soort bunker dat functioneert als uitgaanscafe. Het is een groot huis waarvan alleen de omringende muren nog staan, verder is er geen dak. En OVERAL hangen rare voorwerpen. Fietsen, planten die aan touwtjes hangen, muziekautomaten, barretjes, een jeep die functioneert als hangplaats, een karaokeplek waar je nummers kan doorgeven, etc. Het was echt de meest bijzondere uitgaansplek dat ik heb gezien in mijn leven.

Later die avond gingen we door naar een soort discotheek en op het laatst gingen we ‘s nachts op straat zitten om na te kletsen. We hebben Paul geholpen met ideeën voor zijn youtubekanaal. Hij is namelijk een vlogger (Youtube filmpjes maken over je leven en uploaden zodat andere mensen je kunnen bekijken). Paul bracht ons laat in de nacht weer terug naar het hostel, echt een ontzettend geweldige schat van een vent!

De volgende dag besluiten Emma en ik om uit te brakken in een badhuis. Budapest staat bekend om de baden met natuurlijk bronwater. De badhuizen hebben een Turkse uitstraling, en zien er heel anders uit dan de zwembaden in Nederland. De kluisjes hier geven je het gevoel alsof je dom bent. Zoveel gedoe ;P

Later die avond besluiten we de volgende bestemming. Met deze bestemming hebben we een beetje moeite. Er zijn zoveel leuke locaties om te bezichtigen… Emma twijfelt of ze misschien alleen verder wil reizen, gaan we uit elkaar? En zo ja, dan wil ik eigenlijk ook wel mijn eigen weg gaan. Tijdens backpacken is het belangrijk om de weg te volgen die je zelf op wilt gaan. Ook met drie personen reizen voelt onnatuurlijk, het is makkelijker om met even aantallen te reizen dan met oneven aantallen. Af en toe hebben we struggels, maar dat is niet te meten aan de leuke momenten die we met elkaar hebben. Elk persoon heeft een andere manier van reizen.

We besluiten uiteindelijk om naaar……… Venetië te gaan!!! Woehoe! Water, romantiek, bootjes. Wauw. Later die avond bellen we onze moeders. Het hostel blijkt namelijk over een telefoon te beheersen waarbij je gratis naar je Nederland kan bellen ;D. Echt een super hostel waar we in verblijven.

De volgende dag is een ontzettend lange dag in de trein. Reizen, reizen en reizen. Zeker 12 uur overbruggen we in de trein.

Jongens, dit is het voor nu! Deel vier komt er snel aan.
Hele lieve groetjes van ons allemaal! En jullie reacties worden echt enorm waardeert!

Xxxxxxxxxx

• 01 Augustus 2016 - 14:08

Joyce Hollander:

Dag lieve avonturiertjes
    Het is niet te geloven, maar ik heb een enorme bewondering voor jullie voor alles dat jullie ondernemen en ook lachen, hoor, Laura zoals je alles omschrijft.
    En het heeft veel voordelen dat je niets besproken hebt omdat je dan kan gaan en staan waar je wilt.
    ik kijk weer uit naar je volgende verslag