Reisverslag van onze laatste paar weekjes in NZ - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu Reisverslag van onze laatste paar weekjes in NZ - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu

Reisverslag van onze laatste paar weekjes in NZ

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Maart 2014 | Australië, Sydney

Hallo lieve mensjes,

Ik weet het, ik weet het, het is te lang geleden sinds ik mijn blog heb geupdated. Op het aandringen van zoveel mensen zal ik weer proberen mijn blog up to date te houden :P

Maar eerst: Onze laatste drie weken van Nieuw Zeeland.

Op de helft van onze reis en wij bevinden ons in Queenstown. Dat ligt op het zuider eiland ongeveer in het midden, dus zijn we op de helft.

In Queenstown hebben we onze tent opgezet op een camping vlak bij de stad. Ze hebben op de camping een keuken, douches en wc's en een kleine tv ruimte. Yes, eindelijk tv! Ik zap naar Aussie Got Talent in Nieuw Zeeland want blijkbaar hebben Nieuw Zeelanders geen Nieuw Zeeland Got talent.

Helemaal leuk, tot er een klein Chinees jongetje naar binnen komt. Het Chinese jongetje kijkt rond, komt naar mij toe lopen en grijpt de afstandsbediening uit mijn handen. Pardon?? Waar is je papa kleine knul?

Dus, ik verdrietig naar het nieuws kijken want dat vond dat jongetje wel interesant. (Goh, misschien moet ik daar ook eens een voorbeeld aan gaan nemen, het jongetje kijkt nog volwassere dingen dan ik...)
Iris krijgt het koud en doet het raam dicht. Meneer het Chinese jongetje is het hier niet mee eens en voordat Iris het raam dicht kan doen, doet het jongetje het raam open. (Hmm, ik dacht dat Chinese niet z'n dominante mannelijke cultuur hadden, maar misschien begin ik het toch mis te hebben)
Toen ging Meneer de Chinese jongen weg voor een langere periode, en ben ik weer gaan zappen. (jeej, Aussie got talent!) Twee uur later midden in het programma en als meerdere mensen nu met ons mee aan het kijken zijn naar aussie got talent, komt hij weer terug. Hij kijkt weer rond en komt uitgebreid bij Iris en mijn stoel zoeken. Echt niet dat ik die zapper ga overhandigen! Keurig ligt de afstandsbediening veilig onder Iris billen. De jongen maakt naar ons een zapgebaar, wij halen onze schouders op en de andere mensen in de tv ruimte beginnen hard te lachen. Die weten allemaal waar de afstandsbediening zich bevind. Het jongetje loopt weer weg, en wij staan een beetje dom te lachen. We hebben maar wel even uitgelegd om wat voor Chinees jongetje het ging, en gelukkig waren ze het allemaal met ons eens.

Op 2 Februari zijn Iris en ik met een busje opgehaald en naar een hele grote berg gereden. Hier werden we opgesplitst, want Iris wil gaan paragliden en ik wil gaan hanggliden. Ik krijg een of ander raar pakje aan, waar ik overigens aan begin te wennen want volgens mij kennen ze hier alleen maar rare pakjes bij rare sporten.
En een meneer waarmee ik in de bus stond te kletsen vraagt of ik met hem wil hanggliden. Okee, helemaal goed. De meneer vond ik alleen erg vies stinken, maar daar zou ik in de lucht geen last meer van hebben. We lopen samen met het vliegtuigje naar de rand van de berg, en hij vraagt mij of ik er klaar voor ben. Natuurlijk ben ik dat! Okee dan gaan we NU rennen. Dat is best even eng want je moet van een stijle berg afrennen, maar al gauw komt er wind onder de vleugels en vliegen we boven in de lucht. Hij bestuurd het vliegtuigje met de windstromen, en ik geniet van het uitzicht. Het is wel erg koud in de lucht, dus snotteren doe je wel.
De landing is ook erg cool, je land op je buik in het gras. En dan, Tja NOG EEN KEERTJE!

3 Februari op naar de volgende sport. Wij worden met een busje naar een andere berg gereden en we worden uitgebreid gewogen. Samen krijgen we een raar pakje aan, lopen we over een enge brug die gewoon midden in de lucht lijkt te hangen. Samen worden we vastgehaakt aan een kabel, en moeten we heel eng op de rand gaan staan waar achter ons geen hek bevind maar een hele diepe afgrond. Scary! Misschien wel het engste wat ik ooit in mijn leven heb gedaan, z'n budgyswing. Hij telt af zij die, maar halverwege vallen we al naar beneden. En dat is het naarste van zoiets, bah bah.
Maar na twee seconden voel je al dat je gaat swingen, en dan vlieg je boven de vallei. Eigenlijk zo gebeurd. Binnen 10 minuten waren we klaar, en konden we weer terug met de bus. Gelukkig, dat ook weer overleeft...

4 Februari zijn we naar Milford sound gereden en hebben we voor het eerst een lifter meegenomen. Er zijn heel veel lifters in Nieuw Zeeland, het is een veiliger land dan Australie. In Milford Sound is er letterlijk helemaal niks. Geen tankstation en geen boodschappen winkel. Er is alleen 1 hostel en een aantal boten. Wij hebben hier op de wateren met een boot rondgevaren, en dat was zeker heel mooi.

Maar onderweg terug naar de bewoonde wereld van Milford sound, maakt de auto wel hele rare kraak geluiden. Net of er onder de auto iets over de weg schuurt. Wij stoppen en onder de auto kijken, maar we zien niks raars. Dus bellen we Jucie de huurauto maatschappij maar. Gelukkig kon ze voor ons een uur later een afspraak regelen bij een garage. De man vraag of wij van Milford Sound afkomen. Uh ja dat klopt. Ooh dan zal er wel een steentje tussen jullie remblokken beland zijn. Hij haalt het wiel uit elkaar en er valt een steentje uit. Zo gepiept!

De volgende dat willen we langs de kust onderin naar Dunadin rijden, er schijnen een aantal mooie stops te zijn met een hele boel zeehonden, dolfijnen en misschien zelfs kans op pinquinen en walvissen.
Nee hoor bij de eerste drie stoppen geen van deze dieren te bekennen. En ze hadden het beloofd, het stond er op de kaart!!! Grggg, en makkelijk rijden is het ook niet op al die zand en grind wegetjes. Er komen zo krassen op mijn Jucie auto.
We stoppen op het meest Zuiderlijke punt van het zuidereiland, en er staat een bord met hoeveel km het nog is naar de zuidpool en noordpool. We zien nog een gigantische waterval en pas na heel veel keren gestopt te zijn voor niks zien we een walrus op het strand liggen. Ze schijnen nogal aggresief te kunnen reageren dus we komen niet te dichtbij. Bij de allerlaatste stop zie ik een heel klein stukje pingquin die zich achter een bosje verstopt en weigert er achter vandaan te komen.

De volgende dag vertrekken we naar Mount Cook. Mount Cook staat er om bekend dat je van die prachtige foto's kan maken die je zo aan Windows kan verkopen. Bij Mount Cook is verder niks behalve een camping maar wel veel mooie wandelingen en fotopunten. Het is een heel mooi besneeuwde gebergte, maar verder weinig te doen.

Dus gaan we de volgende dag door naar Christchurch, een stad waar drie jaar geleden een hele heftige aardbeving heeft plaatsgevonden. Midden in de stad is de hele boel gesloopt, en je ziet dat er nog steeds veel nieuwe bouwtrajecten plaatsvinden. Alle winkels bevinden zich in containers, en door de stad heen rijden is echt een ramp. Overal omleiding en straten waar je niet doorheen kan rijden. Ze hebben hier in Christchurch van een gevangenis een Hostel gemaakt waar backpackers in kunnen slapen. Hier hebben we even rondgekeken, en het is wel heel grappig om een keer gezien te hebben. Maar wel erg duur om daar zo te slapen!

We blijven niet lang in Christchurch omdat er verder niks te doen is behalve gesloopte gebouwen te bekijken dus rijden we door naar Kaikoura. We hebben pech want we worden gebeld dat het dolfijnzwemmen van de volgende dag niet doorgaat. We twijfelen want we hebben nog maar een paar dagen voordat we weer terug moeten naar Australie en we moeten ook nog naar het Noorder eiland toe. We besluiten te wachten en gelukkig konden we een dag daarna wel mee. Met een boot ga je de zee op, je krijgt een dikke wetsuit aan, een snorkel en een paar flippers. Als het alarm afging moest je snel de zee in duiken, ZO KOUD. Voordat je gewend was aan de kou waren die dolfijnen alweer weg hoor.
Gelukkig ging het de tweede keer beter, en een dolfijn zwom een rondje om mij heen. Leuk, dus ik zwem een rondje met hem mee. De dolfijn vind het een leuk spelletje en blijft rond en rond zwemmen en ik zwem met hem mee. Maar je word er wel duizelig van, dus uiteindelijk toch maar even stoppen. We mochten nog twee keer duiken in het water en zwemmen met de 300 dolfijnen om ons heen.

Na onze dolfijnzwembeurt zijn we de volgende dag snel doorgereden naar de ferry die ons weer naar het Noordereiland heeft gebracht. We hebben nog maar een paar dagen dus rijden we dagelijks 6 uurtjes.

We zijn naar het Nationaal Park van het Noordereiland gereden. Hier hebben ze een Lord of the Rings wandeling van 19,7 kilometer waar je gemiddeld 6 tot 8 uur over doet. Met deze wandeling kom je langs een aantal filmlocaties waar ze Lord of the Rings hebben opgenomen. Hellaas hadden wij een hele vieze waaierige dag uitgekozen. We moesten om 6:00 ons bedje uit, pfoe volgens mij de eerste keer hier zo vroeg opstaan. Om half 8 staan we bij het beginpunt. Er staat een bord dat we door vulkanisch gebied heen gaan wandelen en de reisleider legt ons uit wat we moeten doen als de elektronische borden het signaal geven dat de vulkaan actief is. De vulkaan is voor het laatst 28 jaar geleden uitgebarsten dus dat is heeeeeel lang geleden.

De wandeling was erg zwaar. Op een of andere manier had een niet zo slim persoon verzonnen dat het wel grappig was om met trappen de berg te beklimmen en heeft er heleboel trappen tegenaangeplaatst. En dat is zo ontzettend zwaar. De hele klim duurde 2 uur voor ons voordat we de trappen achter ons konden laten. Toen klommen we het topje over, maar het waaide erg hard (55 km per uur windvlagen) dus snotteren deden we wel. Het laatste stuk was het allemaal waard. We zagen hele mooie mist. Alleen maar mist. En achter die mist zou een heel mooi landschap liggen. Dus wauw, mensen nooit gaan wandelen met mist.

Maandag 10 februari, op naar de hobbiton! Een filmlocatie dat vlak bij Auckland ligt. De buschaufeur kon ons al heel veel vertellen over het filmwerk. Lord of the rings heeft hier 3 maanden in totaal gefilmt, en daarna hebben ze alles afgebroken. Geen hobbithuisje meer over. Voor de Hobbit film hebben ze alles weer opnieuw laten bouwen maar nu met steen zodat het permanent blijft staan. Voor de Hobbit film (bouwen van de huisjes duurde 2 jaar) en hebben ze maar liefst 12 dagen gefilmt!!!, waarvoor de gehele locatie 6 maanden gesloten moest zijn!!! Lord of the Rings boeken zijn na de Bijbelboeken de meest gelezen boeken ter Wereld. Al nadert Harry Potter al snel.

De hobbithuisjes zijn op twee schalen gemaakt: 60 en 90%. Wij zijn groter dan de huizen zelf en niet alle huizen stellen iets voor. Ze hebben expres uit de opdracht van de regisseur een vijver gebouwd. De regisseur wou er kikkers in hebben, dus zo gezegd zo gedaan. Totdat de kikkers zo hard begonnen te brullen dat ze tijdens het filmen er last van hadden. Dus moest er iemand dagelijks komen om alle kikkers weer uit de vijver te halen. Een gedeelte van de hobbithuisjes koste 3 maanden bouwwerk en 2,2 miljoen dollar, maar is nog nooit gefilmt!!

Ook is er een nepboom voor lord of the rings opgezet want zo moest dat volgens het boek. Ze hebben eerst een boom uit elkaar gesneden, genummerd en vervolgens weer in elkaar gezet. Toen de regisseur vond dat de boom wel heel dood overkwam hebben ze er een van plastic nagebouwd me allemaal nepbladeren. De regisseur werd toen 6 weken ziek, maar toen hij terug kwam vond hij dat de bladeren teveel verkleurd waren door de zon. Hij huurde studenten in en liet alle bladeren weer verven, 1 voor 1. Alles voor de movie!

Vervolgens gaan we als een snelheidduivel naar boven toe, want we willen graag Cape Reigna nog bezoeken. De eerste overnachting boven was heel maf. We vinden een soort van hostel, maar het is gewoon een huis van een meneer. In dit huis leven allemaal Chinezen, die zo brutaal zijn om non-stop te douchen. Dus Iris en ik strijden voor een plekje onder de douche. Ook kan de wc deur niet op slot, en slapen we in onze eigen slaapzak in een stapelbed. De meneer zij dat het betalen later zou komen maar de volgende dag zien we hem nog steeds niet. Wij echt overal gezocht, maar niemand kunnen vinden. Tja, wij willen verder reizen want we hebben een strak schema. Sorry meneer!

We maken nog een boottochtje met een glazen bodem. Hebben we mooi alle vissen kunnen bekijken. Helaas zaten we ook tussen een kleuterklas, dus dan voel je je erg volwassen op z'n bootje (ahum).

We rijden snel weer terug naar Auckland, en onderweg stoppen we nog een aantal keren voor mooie foto's. De laatste nacht ruimen we de Jucie auto leeg, gooien we heel veel weg en pakken onze backpacken weer. We rijden naar het vliegveld, leveren de auto af en gaan met onze backpacken richting het vliegveld toe. Hier moeten we een aantal uren wachten op onze vliegtuigrit terug naar Australie. s' avonds om 10 uur Australische tijd (00:00 NZ tijd) komen wij aan op treinstation Jannali. Hier halen hele lieve mensen ons op, krijgen we heerlijk ons eigen appartementje op hun bovenverdieping. Heerlijk na al dat zwerven.

Nu ben ik dik geworden van al dat heerlijke eten wat ik hier krijg. En ben ik weer helemaal bij met het Nederlands Nieuws. Iris en ik solliciteren hier naar banen. Iris is gisteren aangenomen als nanny bij een hindoe gezin. Ik heb besloten toch te ontzien van mijn nannybaan (voor drie maanden bij twee kinderen) en ben nu druk aan het solliciteren voor een baantje als nanny/ boerderijwerker. Vaak zoeken ze op boerderij een combinatie van iemand die op de kinderen past en iemand die op het land wil werken. Dit lijkt mij ontzettend leuk om te doen. Morgen nemen we afscheid van elkaar. Ik heb werkelijk geen idee of we elkaar nog gaan zien, dat zal erg van af gaan hangen waar ik werk vind en voor hoelang.

Voorlopig mag ik hier blijven, en dat vind ik zo lief!
Hopelijk gaat alles goed in NL! En nu zijn jullie weer up to date!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Laura

  • 02 Maart 2014 - 09:03

    Elonka Oudbier:

    Hallo meisjes,
    wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt door Nieuw Zeeland.
    Erg leuk om te lezen!
    Na ruim 20 weken dag en nacht samen geweest te zijn, gaan jullie nu ieder je eigen weg.
    Dat zal best vreemd zijn, maar maak je maar geen zorgen, jullie kunnen het!!
    Laura, succes met het vinden van leuk werk.
    Veel plezier de komende weken/maanden, blijf vooral genieten.
    Groetjes uit Loenen

  • 02 Maart 2014 - 10:41

    Marian:

    Hè Laura, begon vanmorgen , net wakker, met het lezen van jou verslag. Ik ben de dag nog nooit zo vrolijk begonnen! Wat schrijf je leuk, en wat maak je een leuke dingen mee! Je snapt wel dat iedereen die dit leest nu ook najaar New Zealand wil.
    Hier in Nederland schijnt eindelijk ook de zon aan een prachtig blauwe lucht. Volgens mij is iedereen toe aan de lente. De paaseitjes en de zomerkleding verschijnen zo langzamerhand weer in de winkels. Dat is het fijne van een land met seizoenen. Mis je dat niet, of is altijd zomer vooral leuk omdat je weet dat het voor een jaar is ? Ben heel benieuwd of het je gaat lukken leuk werk te vinden! En dan ga ik maar bedenken wat ik dit jaar op 24 april is moet gaan doen...groetjes van ons allen, Marian.

  • 02 Maart 2014 - 17:22

    Bonny:

    Ha Laura

    wat maken jullie veel mee, wat een spannende avonturen. Jumpen, veel reizen en rijden, lifter meenemen, en van alles. Volgens mij doen jullie dat heerlijk onbevangen en met veel lef.. door afgelegen en verre gebieden. Goed hoor!
    ik moet er erg om lachen en geniet van je verhaal. Ik begrijp dat het soms tegenvalt, door de mist of door dat je net niet te zien krijgt wat er was beloofd..ha ha een verlegen pinguïn en een verdwaalde walrus, geen big five! Mooie verhalen en ervaringen.

    En nu op naar werk, ook weer een ervaring. Heel goed dat jullie het proberen. Fijn dat je vriendin het gelukt is om iets te vinden. Het zal jou ook lukken en misschien is het al geregeld.
    En anders gewoon blijven doorzoeken.

    Hier in Nederland wordt het al een beetje lente. We hebben een zachte winter en we zien de krokussen en narcissen al boven komen. Heerlijk. Geen schaatsen deze winter, dat is wel weer een beetje jammer.
    Ik heb gehoord dat je Aron via Skype gesproken hebt vorige week in Apeldoorn. De jongens hadden een geweldig weekend. Games en games en...games..en rustig aan doen...heel veelzijdig.
    Ze hebben ervan genoten. Het was leuk om bij je ouders en Jasper te zijn en een keer jullie huis te bewonderen. Prachtig wonen jullie daar.

    Maar jij bent nu nog met je vriendin ver weg en je blijft nog wel een poosje daar alhoewel de tijd heel snel gaat. Ik hoop dat je een goede werkkring vindt, met leuke mensen en dat je wat je graag wilt doen ook kunt doen. En wie weet of er iets anders op je pad komt, als je er voor open staat is er vast veel mogelijk. Keep your eyes open for...! Heel veel succes en plezier.

    hartelijke groet ook van Gerrit en Aron en Emma
    Bonny


  • 05 Maart 2014 - 21:23

    Joyce Pistoor:

    Hai lieverd,
    Wat ontzettend fijn om weer iets van je te horen.
    En je schrijft zo duidelijk en heel leuk en ik zie alles voor me en kan een beetje voorstellen hoe alles gegaan is.
    Fantastisch hoor en ik wens je heel veel succes met je sollicitatie.
    En ik hoop voor je dat het werken op de boerderij wordt.
    Heel veel succes en heel veel liefs
    Van Joyce

  • 20 Maart 2014 - 22:57

    A.W. Van Maanen:

    Hallo Laura, eindelijk weer een berichtje van ons.Ik heb van je pa begrepen dat je het naar je zin hebt op de boerderij.en dat je daar van alles leert, zelfs lassen. Ik vindt het heel jammer dat ik dat nooit goed geleerd heb ,want je kunt geweldig leuke dingen maken als je dat onder de knie hebt. Volgens mij is het werk op de boerderij erg gevarieerd, wat het heel leuk kan maken. Ik ben een beetje erg jaloers op je dat je dat alles meemaakt, want zoals je weet mag ik heel graag met mijn handen werken, maar daar ben ik nu te oud voor,maar mijn vingers jeuken nog steeds als ik werk zie. Je vroeg laatst of ik al kaal begin te worden. Nu ik kan je verzekeren dat deze vos wel zijn haren verliest maar niet zijn streken. Ik heb nog acht behandelingen te gaan maar we houden er de moed in. Doordat ik mij zo goed voel heeft de arts mij gevraagd om aan een wetenschappelijk onderzoek mee te doen en dat doe ik dus. Ik moet veel naar buiten en daarom gaan wij veel fietsen, ook doe ik nu twee maal per week aan krachttraining onder leiding van een fysiotherapeut om mijn conditie op peil te houden. Volgende week vieren Marjolijn en Roland gezamenlijk hun verjaardag en voor dat feestje hebben ze mij gevraagd om oliebollen te bakken , dus je begrijpt dat dan de pakken mix die we voor jou hadden bewaard er door gaan. dus jij zult tot oudejaarsdag moeten wachten maar dan reken ik er opdat je ze ook echt komt eten. Hoe lang blijf je hier bij de boer werken, of zoek je nog ander werk? En heb je nog contact met Iris? Ik ga nu stoppen, heel veel groetjes van oma en mij xxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Deze blog is Laura gestart toen zij in haar eentje op avontuur ging in Australie. Daarnaast staan er ook andere reisverhalen van haar. In de loop der tijd heeft Laura ook een zekere Jorick leren kennen waar zij nu de wereld mee rondreist! Wij wensen iedereen die een kijkje neemt op onze blog veel leesplezier toe! Groetjes, Laura en Jorick.

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 26894

Voorgaande reizen:

02 September 2019 - 08 April 2020

Azië

19 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

Europatour

10 Oktober 2013 - 05 Mei 2014

Australië

Landen bezocht: