Gelukkig Nieuwjaar iedereen!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar iedereen!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Maanen - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar iedereen!!

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Januari 2014 | Australië, Sydney

Hallo Lieve mensjes,

Dankjullie wel telkens weer voor die lieve mailtjes die ik ontvang. Ik heb moeite om tijd te vinden ze weer terug te beanwoorden, zoveel ontvang ik er.

Laatst was het oud en nieuw hier bij ons. 10 eerder dan in Nederland. Dus wij waren wat eerder in 2014 dan jullie.
Op oudjaarsdag hadden Iris en ik sochtends om 5 uur de wekker gezet, omdat je vroeg in Sydney een plekje moet bemachtigen als je goed het vuurwerk en de harbour bridge wil zien. Maar wij ''luie donders'' sliepen natuurlijk door de wekker heen en waren uiteindelijk pas om 13;00 smiddags aangekomen op een van de punten waar je het vuurwerk kan zien. En we kwamen daar aan en we zagen die rijen!! Wel twee kilometer lang, allemaal mensen die in rij stonden om op het Macquerie point het vuurwerk te zien. Iris en ik hoefde gelukkig niet lang te wachten, we besloten verder door te lopen omdat we de einde van de rij niet eens meer konden zien. Gelukkig konden we ergens in de menigte naar het Macquerie point. Er werden maar 17.000 mensen toegelaten op deze plek.

Na een uitgebreide tassencontrole (boetes van 1000 den dollars voor het betrappen op alcohol) kwamen we binnen door de hekken om vervolgens versteld te staan van de hoeveelheid mensen die op kleedjes op de grond zaten. Terwijl oud en nieuw nog 10 uur duurde!

Gelukkig kwamen we een heleboel bekende tegen van de australian backpackersgroep en konden we bij een groep Nederlanders erbij zitten om te wachten voor het vuurwerk. Ze hadden echter de mooiste plek afgezet met hekken waar de rijke mensen met een kaartje, het vuurwerk mochten bekijken. De 10;00 uur vloog wel, op een gegeven moment zijn Iris en ik een plek gaan zoeken zodat je mooi de harbour bridge kon zien. Want op het Macquerie Point staan heel veel bomen om het mooie uitzicht te bederven. Maar met 17:000 andere mensen die ook allemaal mooi uitzicht willen hebben is een plekje zoeken behoorlijk moeilijk. Uiteindelijk hadden we een mooi plekje helemaal vooraan bij het hek en je kon de harbour bridge zo mooi zien.
Om de zoveel uur schieten ze wat vuurwerk van de boten af, om de menigte een beetje te vermaken. Ook waren er enorm veel boten in het water, die het allemaal wel prachtig konden zien. Verdorie waarom hebben we een auto aangeschaft?

Maargoed we hadden een mooi plekje TOTDAT een zekere meneer het leuk vond om in mensen hun gezicht te schreeuwen dat ze moesten ophoepelen en de weg vrij moesten houden. Dus werd de mensenmenigte opgejaagd. Respect trouwens voor die man want je hoorde hem zelfs van een kilometer afstand schreeuwen.

Iris en ik besloten te wachten en op het laatste moment 23:45 vonden we een heel mooi plekje door op de trappen te gaan staan zodat je over de andere mensen heen kon kijken.
Het bord op de harbourbridge werkt wel wat anders dan de Nederlandse aftel klok van Nederland 1, want hij telde alleen de laatste 10 seconden af... En het vuurwerk duurde precies, 15 minuten. Tja, dat was het dan, aangezien er verder niemand in Sydney vuurwerk heeft of afschiet. Dus om 12:30 stonden we weer op het station. hmmm, volgend jaar Nederland maar weer. Dan mag ik ten minste rotjes en tolletjes van Jasper afschieten.

Op 2 Januari heb ik het vliegtuig naar Adelaide gepakt. Ik moest er om 3:00 snacht uit. Iris vertelde enthousaist me te gaan uitzwaaien op het station. Eerst zien dan geloven, Iris is namelijk een vaste slaper. Verder dan de deur is ze niet gekomen, maar het is vooruitgang!

Om 6:45 vertrok het vliegtuig van Sydney naar Adelaide. Weet je dat je hier niet eens een paspoort nodig hebt voor vluchten binnen aussie?
Toen ik voor het eerst Adelaide (de city) instapte was mijn eerste gedachte dat er een Europese sfeer heerste en het voelde net of ik terug kwam in NL. Maar dat kan misschien ook komen omdat het zo hard regende...

Okee, je bent alleen in een stad (14 uur van Sydney vandaan) wat ga je eerst doen? Onderdak vinden! Er was een heel lief, klein schattig frans huisje dat een hostel was en ik besloot hier te boeken. De eigenaar was echter zo aardig, we hadden een klik. Ik vroeg of ik zijn adres mocht gebruiken en hij vroeg gelijk of ik een auto wou laten registreren. Ik zei: ''dat klopt, hoe weet u dat?'' Hij: '' omdat hier veel backpackers komen met die vraag. Kom maar over een half uurtje terug dan zal ik je helpen met registreren''
Oke, dat laat ik me geen tweede keer zeggen na al dat gedoe om die auto te registeren (Toch een boot moeten kopen ). Ik moet eerlijk zeggen dat de auto me behoorlijk gekwetst heeft omdat hij het zo moeilijk voor ons maakt.
Maargoed, ik gaf de man onze papieren en hij belde naar het Deparment Road Survice. Je krijgt dan zo verschrikkelijk deuntje op de achtergrond, en de hostelman vond het te lang duren. Dus ging hij met me mee naar het Department! En dat sinds ik hem pas een uurtje ken.

Onderweg moest ik wat niet kloppende tekst instuderen die ik tegen de mevrouw van het Department moest zeggen. Zoals: ''ik werk al drie maanden hier in South Australie'' ''De auto hebben we pas 3 weekjes'' '' De auto hebben we maar voor 1000 dollar gekocht'' '' De eigennaar is nog steeds in aussie'' '' We hebben geen boetes gereden hier in aussie'' '' wat een prachtige lach heeft u toch''

Zo gezegd zo gedaan, de man vulde het registratie formulier in, liet de vrouw wat nummers bellen omdat we de gegevens van de vorige eigenaar niet compleet hadden, en liet de vrouw voor ons werken. Dat had ik waarschijnlijk niet in mijn eentje voor elkaar gekregen... We hoefde maar 300 dollar te betalen en toen stond de auto op mijn naam! De auto kan namelijk maar op 1 naam staan. Ik vroeg ook aan de man waarom het department zo verschrikkelijk moeilijk doet over het registeren van autos voor backpackers. De man vertelde dat de meeste backpackers hun autoboetes niet betalen voordat ze het land uit zijn. Wat betekend dat de government ze zelf moet betalen.

Tja het was 14:00 in Adelaide en ik had de registratie al op zak. Goed nieuws, ik had gedacht tot 6 januari in Adelaide te moeten blijven. Dus ticket boeken voor de volgende dag, stad verkennen, hostelmensen ontmoeten en de volgende dag weer terug in Sydney aangekomen.

Nu is het maandag de 6de en woensdag vertrekken we met het vliegtuig naar Nieuw Zeeland. We hebben al een auto gehuurd voor in Nieuw Zeeland en zijn van plan om het ticket om te boeken zodat we 5 weken in Nieuw Zeeland zijn.

Ik heb er ontzettende zin in! Even een ander land in, met weer ander geld (Nieuw Zeelandse dollars) en ander landschap. Nieuw Zeeland staat voor ruig en kicken! Wij willen er bundgy jumpen, water raften van watervallen, paragliden, berg beklimmen, walvissen spotten en met dolfijnen zwemmen. Ook hebben ze daar het Hobit huisje van de film Lord of the rings en the Hobbit.

Geen idee of ze daar ook internet hebben maar het is daar precies 12 uur verschil dan met Nederland. Dus precies helemaal aan de andere kant (onder jullie).

Heel veel liefs en ik hoop snel coole fotos te sturen!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Laura

  • 06 Januari 2014 - 23:14

    Elonka Oudbier:

    Hallo Laura,
    met veel plezier heb ik je reisverslag weer gelezen.
    Jullie gaan op avontuur naar Nieuw Zeeland, heel veel plezier!
    Wat een mooi vuurwerk-filmpje heb je gemaakt.
    Vooral de laatste seconden vind ik top.
    Twee erg blije meiden, die ontzettend aan het genieten zijn!
    Lieve groetjes uit Loenen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Deze blog is Laura gestart toen zij in haar eentje op avontuur ging in Australie. Daarnaast staan er ook andere reisverhalen van haar. In de loop der tijd heeft Laura ook een zekere Jorick leren kennen waar zij nu de wereld mee rondreist! Wij wensen iedereen die een kijkje neemt op onze blog veel leesplezier toe! Groetjes, Laura en Jorick.

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 26895

Voorgaande reizen:

02 September 2019 - 08 April 2020

Azië

19 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

Europatour

10 Oktober 2013 - 05 Mei 2014

Australië

Landen bezocht: